angstgevoelens overwinnen

Angstgevoelens overwinnen, 3 simpele tips voor angsthazen

Als we aan iets nieuws beginnen dan kennen we allemaal wel dat vervelende en negatieve stemmetje dat ons probeert tegen te houden. We noemen dit angst. Hoe kun angstgevoelens overwinnen?

Je kunt dit soort niet reële angstgevoelens overwinnen door je angsten onder ogen te zien en vervolgens gewoon te doen waar je tegenop ziet. 

Irreële angst is eigenlijk niets anders dan een innerlijke stem die je wil overtuigen van het feit dat je niet buiten je comfort zone hoeft te treden. Deze stem is feilloos in staat om precies die dingen te benoemen waardoor jij je onzeker gaat voelen. 

Het wakkert de twijfel aan en dat gebeurt op een listige manier. Omdat dit stemmetje door jouw eigen ego wordt gevoed lijkt het geloofwaardig en komt het met argumenten waar jij het meest gevoelig voor bent. 

Voordat je het weet lijken deze argumenten verstandig of wijs en weerhouden ze je om een volgende stap te nemen.

Identificeer je angst

Voordat ik met de tips kom is het belangrijk om je angst te identificeren. Angst is er namelijk niet voor niets. Het is een oud systeem dat ons waarschuwt voor gevaar

Dit gevaar kan reëel of fictief zijn. 

Bij reëel gevaar reageer je instinctief. Je komt direct in actie. Vechten, vluchten of bevriezen zijn de normale reacties op gevaar. 

Spanning of stress kunnen dezelfde reacties opwekken. Dat komt omdat in onze hersenen dezelfde stoffen (serotonine, dopamine en noradrenaline) worden aangemaakt. Je voelt je angstig, terwijl er geen reëel gevaar is. Je hebt dus de neiging om te vechten of te vluchten of te bevriezen, terwijl hier eigenlijk geen reden voor is. 

Je hebt te maken met situaties die niet gevaarlijk zijn en toch angst veroorzaken. Zolang er geen sprake is van een angststoornis, kun je hier prima mee om leren gaan. 

Lees mijn complete review 

(14 dagen niet goed – geld terug garantie)

Als jij ook niet gelooft dat het zo simpel is om ‘even’ je negatieve gedachten te vervangen voor een positieve, dan is de gezondheidspycholoog Sandra Aagenborg iemand die dat volledig begrijpt. 

Sandra noemt haar aanpak tegendraads omdat ze je verbiedt om altijd positief te ‘moeten’ zijn. 

Je bent goed genoeg.
Je hoeft niet de beste versie van jezelf te worden.
Wees gewoon een tof mens.
Je hoeft niet altijd het maximale er uit te halen.

Zorg voor zingeving en leef naar je waarden.

Angstgevoelens overwinnen

Voor mensen die behoefte hebben aan flinke duw in de rug heb ik drie praktische tips die helpen je angstgevoelens te overwinnen. 

1. Sta jezelf toe het één keer te doen

Doen is de beste remedie om je angst te overwinnen. Als je het niet hebt geprobeerd, weet je niet of je iets wel of niet kunt. 

Zeg één keer ‘ja’ tegen een uitdaging waar je normaliter over wilt nadenken of waarvan je denkt dat je het niet zou kunnen. 

Neem een voorbeeld aan de woorden van Pipi Langkous:  “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan” en geef jezelf een kans. 

Als na die eerste keer blijkt dat je het écht niet kunt, dan weet je het tenminste zeker. 

2. Wees minder perfectionistisch

Ik kom vaak mensen tegen die toegeven dat ze te perfectionistisch zijn om een volgende stap te zetten. Een perfectionist is iemand die geen fouten durft te maken en zichzelf daarmee klem zet. 

Het is niet verkeerd om de lat voor jezelf hoog te leggen, maar als je hem zo hoog legt dat je er niet meer overheen kunt springen, moet je het niet vreemd vinden dat je hem eraf tikt.

En laten we eerlijk zijn, wat is daar erg aan? Stel je eisen iets bij. Erken dat je het nog niet eerder hebt gedaan. Daar is niets mis mee en je eerlijkheid wordt in het algemeen meer gewaardeerd dan onterechte bravoure. Verlaag de lat, zodat je de sprong in ieder geval kunt maken.

3. Denk positief over de uitkomst

Het stemmetje waarover ik hierboven schreef doet niet anders dan negatieve affirmaties geven. Een affirmatie is een bevestiging die zich door herhaling in je leven gaat manifesteren.  Het is gebaseerd op het principe dat je hersenen geloven wat ze vaak zien of horen.  

Tegenover jouw angsten staan momenten van moed. Waarom zou je je aandacht niet verplaatsen van onvermogen naar lef? Het belangrijkste is dat je op een positieve manier over de uitkomst denkt. De kans dat je een black-out tijdens een lezing krijgt, is veel groter als je daar vooraf allerlei beelden van hebt gemaakt. Wanneer dat soort beelden door je hoofd spoken, richt je dan op een adequate manier van oplossen: maak het bespreekbaar of los het op in de vorm van een grap. 

Meer lezen:

Wil jij aan de slag met persoonlijke ontwikkeling?

Brein.tv - Albert Sonnevelt
Brein.tv - Albert Sonnevelt

Volg dan de cursussen over persoonlijke groei van Brein.TV

De cursussen worden gegeven door Albert Sonnevelt. Albert is coach van ondernemers en executives. Hij helpt mensen om hun onbenutte potentieel wakker te maken en een mooiere versie van zichzelf te worden.

Het niveau van de cursussen, workshops en e-books ligt hoger dan wat ik gewend ben van andere online trainingen. 

Voor nog geen € 20,00 per maand krijg je toegang tot het totale aanbod en met zijn niet goed geld terug garantie heb je 14 dagen de tijd om te kijken of het wat voor je is.

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.