Hoe schrijf je een blog

Hoe schrijf je een geweldige blogpost?

Inhoudsopgave

Een blog voorbeeld dat altijd werkt!

De opzet van een blogpost is de bezoeker snel van de informatie te voorzien waar hij naar zoekt. De meeste bezoekers lezen een website oppervlakkig en snel. De blogpost wordt gescand op relevante informatie en als de lezer deze niet snel vindt, klikt hij alweer verder. Met de structuur op deze pagina schrijf je de perfecte blogpost.

Een geweldige blogpost heeft de volgende structuur:

  1. Een goede titel
  2. Een korte inleiding die vertrouwen geeft.
  3. De essentie van de blogpost. Vetgedrukt.
  4. Headers die uitnodigen om verder te lezen.
  5. Relevante en verdiepende teksten met voldoende beeldmateriaal om het luchtig te houden.
  6. Eindig met een conclusie of Call to Action.

Een goede blogpost titel

Affiliate marketing - complete gids

Wil je alles weten van affiliate marketing? Mijn online gids voor beginners helpt je direct op weg. Gratis - volledig - eenvoudig

We kennen allemaal het belang van de eerste indruk. Op het internet wordt de eerste indruk gevormd door een titel en de korte tekst die daaronder staat, de zogenaamde snippet. Hoe meer dit de lezer aanspreekt, hoe eerder deze geneigd is op het artikel te klikken.

Een header (of titel) die aanspreekt, is dan ook belangrijk om met je webpagina hoger in Google te komen. 

Schrijf een inleiding die vertrouwen geeft

Na de titel komt de inleiding. De inleiding van je blogpost bepaalt het vertrouwen dat je wekt. Dit stukje moet nooit langer zijn dan vier of vijf zinnen. Voor de inhoud kun je een keuze maken uit de volgende suggesties:

  • Vertel iets over jouw ervaringen, dit laat zien dat je weet waar je het over hebt.
  • Beschrijf het probleem van de lezer, hiermee laat je zien dat je het probleem van de lezer begrijpt en herkent.
  • Start met een stelling. Je geeft hiermee aan dat het onderwerp belangrijk is.
    De opzet van een blogpost is de bezoeker snel van de informatie te voorzien waar hij naar zoekt“, is een inleiding die begint met een stelling. 
  • Vertel een anekdote. Hiermee beloof je dat het een pakkend of grappig verhaal wordt.

Geef de essentie kort en krachtig weer

De essentie (of het antwoord op de vraag van de zoeker) geef je direct na de inleiding. Je drukt deze vet af en je start met het herhalen van een deel van de titel

De bedoeling hiervan is tweeledig:

a. je helpt de zoeker direct met een antwoord.

Met een goed antwoord loop je misschien de kans dat de bezoeker na het lezen ervan je pagina verlaat. Hij weet immers het antwoord op zijn vraag. Maar er is ook een grote kans dat hij nog even verder leest. Zeker als er meer facetten zijn aan de zoekvraag, zal een goed antwoord aan het begin van een artikel hem nieuwsgierig maken naar de rest van je blogpost. 

b. De bedoeling van deze tekst is dat Google het als SNIPPET gebruikt.

Een snippet is de korte tekst die je bij een zoekopdracht onder de titel ziet staan. In veel SEO programma’s kun je dit  zelf instellen, maar stel je hier niet teveel van voor. Google gaat vaak zelf op zoek in je tekst en mijn ervaring is dat het eerder kiest voor tekst die je vet afdrukt dan voor de tekst die je zelf hebt ingegeven via Yoast of Rankmath (dit zijn de meest bekende SEO programma’s). 

Gebruik betekenisvolle H2 headers of tussenkoppen

Een betekenisvolle H2 header of tussenkop is een korte titel die informatie geeft over  de alinea die hierop volgt. Het zou een zoekopdracht kunnen zijn, maar er is niet zoveel over te schrijven dat je er een blogpost mee vult. 

Stel dat iemand zoekt naar “betekenisvolle tussenkoppen” of “hoe gebruik je een H2 header?”. Als daar geen blogpost over geschreven is, zou Google op deze pagina terecht kunnen komen en de vetgedrukte tekst hierboven gebruiken als antwoord op de vraag. 

Gebruik dus nooit tussenkoppen als:

  • En verder…
  • Waardeloos!
  • Bijna failliet
  • etc.

Wees liever specifiek en informatief in je tussenkoppen. Het helpt de gebruiker je tekst sneller te scannen. 

Schrijf verdiepende teksten

Iedere informatieve header wordt toegelicht met een relevante tekst van twee of drie alinea’s.

Tips voor het schrijven van verdiepende teksten
  • Verdeel iedere webpagina of blogpost in korte paragrafen met maximaal honderd woorden. Soms help je de lezer door woorden te benadrukken. Hierdoor kan hij de tekst nog sneller scannen.
  • Verdeel de paragrafen in alinea’s van maximaal 3 of 4 zinnen. Gebruik ruimte tussen de alinea’s.
  • Maak gebruik van opsommingslijsten of tabellen.
  • Citeer mensen die veel van het onderwerp weten en geef daar commentaar op.
  • Verwijs lezers naar andere pagina’s op jouw site of op internet.
  • Kijk wat er op Engelstalige sites staat. Kopieer dit niet klakkeloos, maar laat je inspireren!

Trek een conclusie en eindig met een call-to-action

Sluit je blogpost af met een conclusie en indien mogelijk een call-to-action. Dit laatste betekent dat je de lezer vraagt om iets te doen.

Dat kan zijn dat hij iets kan downloaden, maar je kunt hem ook verwijzen naar een andere pagina op jouw site met meer informatie.

Natuurlijk kun je ook vragen om een reactie of om je facebookpagina te bekijken. 

Verantwoording...

De structuur van deze blogpost is gebaseerd op de structuur zoals ik deze zelf heb geleerd in Project 24 van “Income School”, een Engelstalige training en groep waar ik al een paar jaar lid van ben. 

Mocht je liever een Nederlandstalige cursus volgen over affiliate marketing, dan kan ik je Affiliate Marketing in 10 dagen aanbevelen. Deze cursus is bedoeld voor mensen die al een website hebben en hier geld mee willen verdienen. Het is een stuk goedkoper dan de Engelstalige cursus en meer gericht op de Nederlandse markt.

 

 

Download het overzicht

Een samenvatting van dit artikel is te te bekijken en te downloaden door op de afbeelding hiernaast te klikken.

 

Meer lezen:

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.