Seo voor bloggers

7 kenmerken van webpagina’s die hoog scoren in Google

Inhoudsopgave

Hoger in Google komen is niet zo moeilijk en het hoeft je zeker niet veel te kosten. Als je aan affiliate marketing doet, is een hoge plek in Google een voorwaarde, omdat je webpagina hierdoor beter wordt gevonden. Hoe beter je wordt gevonden, hoe meer bezoekers je trekt. 

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van search engine optimalisation. Dit betekent dat een webpagina optimaal is geconfigureerd voor Google en andere zoekmachines.  Hierdoor wordt de pagina hoog (het liefst op de eerste pagina en nog liever op de eerste plaats) weergegeven bij een zoekopdracht, waardoor deze sneller wordt gevonden en je meer bezoekers trekt. 

7 kenmerken van artikelen die hoog scoren in Google:

Artikelen die hoog scoren in Google, hebben een aantal kenmerken. 

1. Een onderwerp waarop wordt gezocht

Starten met Affiliate Marketing?

Lees mijn review over de beginnerscursus van Jacko Meijaard en ontvang mijn complete gids over ONLINE GELD VERDIENEN gratis bij de aanschaf van zijn cursus.

Veel internetgoeroes raden je aan een zoekwoordenprogramma aan te schaffen om te onderzoeken welke zoekwoorden veel bezoekers trekken.

Als er weinig concurrentie is over een onderwerp waar veel zoekopdrachten voor zijn, heb je een kans om hier hoog mee te scoren.

De vraag is echter of deze programma’s hun geld opleveren.

Inmiddels is Google zo slim geworden dat het de intentie van de zoeker begrijpt en deze verder helpt met suggesties “Mensen vragen ook” en “Gerelateerde zoekopdrachten”. Uit deze suggesties kun je opmaken of er op jouw onderwerp wordt gezocht. Sterker nog, je kunt de relevante vragen gebruiken als koppen op je webpagina of als onderwerpen voor andere artikelen.

mensen vragen ook
Gratis hulp van Google...

2. Een relevante website

De relevantie van een webpagina wordt bepaald door de mate waarin deze voorziet in de behoefte van de zoeker. Als je onderwerp goed gekozen is, maar de inhoud beantwoordt de vraag van de zoeker niet, dan leest deze niet verder. Integendeel, men zal voortijdig je site verlaten (bouncen) en dat is geen goed teken.

hoog scoren in google

Een relevante webpagina voegt iets toe en dat is lastig in een tijd dat er dagelijks miljoenen webblogs worden geplaatst. Het is dus aan jou om de concurrentie te analyseren en met iets beters te komen dan de rest.

Waarde voeg je bijvoorbeeld toe door tabellen, infogrammen, schema’s, diepteonderzoek etc. Onderbouw je artikelen indien mogelijk met verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek. Wees grondig, volledig en origineel!

3. Een header die aanspreekt

Het algoritme van Google is in staat om de kwaliteit van je artikel te beoordelen. Een goed artikel komt sowieso een keer op de eerste of tweede pagina terecht (of de concurrentie moet zo groot zijn, dat je als nieuweling geen schijn van kans maakt).

Met je titel kun je opvallen, waardoor mensen er sneller op zullen klikken. Als je artikel dan ook nog interessant is, kom het artikel hoger in Google uit.

Een goede header is kort (ongeveer 60 letters) en krachtig. Het vertelt waar de blogpost over gaat en geeft extra informatie in de form van een belofte of een verklaring. Met een dergelijke combinatie “verleid” je de lezer om op jouw artikel te klikken.

7 tips voor een goede titel van je blogpost

1. Gebruik een lijst met tips/adviezen.

Voorbeeld:

  • 12 manieren om
  • De 6 beste tips voor

2. Vertel hoe je iets doet (advies of gebruiksaanwijzing).

Voorbeeld:

  • Hoe je 25 kilo afvalt in 3 maanden met de Afslank Recepten Bijbel.
  • Hoe je de versnelling repareert van een elektrische fiets.

3. Stel vragen die mensen nieuwsgierig maken (stel open vragen).

Voorbeeld:

  • Wat zijn de minst bekeken films van Netflix?
  • Waarom is de Ark des Verbonds verdwenen?

4. Gebruik (negatieve) woorden als missers, fouten.

Voorbeeld:

  • 3 fouten die hardlopers maken als ze …
  • 5 missers die je kunt voorkomen als je…

5. Maak een complete of ultieme gids.

Voorbeeld:

6. Vertel hoe je iets verbeterd.

Voorbeeld:

  • Verbeter je hardlooprecord met deze…
  • Laat je geld groeien door…

7. Vergelijkingen – gebruik het woord versus (vs) en een korte beschrijving

Voorbeeld:

  • Albert Heijn vs Lidl: wie bakt het beste brood?
  • Decathlon vs Bever: is goedkoop altijd duurkoop?

Uiteraard zijn er nog veel meer tips te bedenken, maar ik denk dat beginners hier goed mee uit de voeten kunnen. 

4. Winnende snippets

Wat is een snippet? 

Een snippet is de korte samenvatting die Google geeft als antwoord op een vraag die iemand stelt. Het staat meestal onder de titel van je blogpost. Als je ‘wint’ komt de snippet boven de pagina te staan.

Hoe win je een snippet?

Om een snippet te winnen geef je het beste antwoord dat er is op de mogelijke zoekvraag van de zoeker of nodig je de bezoeker uit om verder te lezen.

hoger in google

Hierboven kun je zien dat deze site (Geluktinjeleiderschap.nl) de snippet gewonnen van “partner een controlfreak” (december 2021).
De combinatie van de titel (liefdevolle adviezen) en een snippet die uitgaat van begrip, nodigt veel bezoekers om op deze pagina te klikken.

Tegenwoordig kun je met iedere header een snippet winnen. Zo zou je webpagina meerdere keren op een eerste plaats in Google kunnen eindigen.

5. De beste opbouw van een webpagina

Een webpaginabezoeker is vaak een luie lezer, die snel naar een oplossing of antwoord zoekt. Daarom is het belangrijk dat je webpagina overzichtelijk indeelt.

Gebruik lijsten, tabellen en afbeeldingen die de bezoeker uitnodigen om even verder te kijken. Hij hoeft maar een paar seconden op je pagina te vertoeven om aan Google een signaaltje te geven dat je artikel de moeite waard is.

Hanteer daarbij je eigen voorkeuren als richtlijn. Wat vind jij fijn als je een website bezoekt?

Hoe langer bezoekers op jouw pagina verblijven, hoe hoger in Google je komt. 

Je kunt hier lezen hoe de structuur van een geweldige blogpost eruit ziet. 

6. Domeinautoriteit

Op basis van blogposts en bezoekersaantallen wordt jou domein autoriteit vastgesteld.

Ook verwijzingen (links) van andere pagina’s op internet zijn belangrijk. Als het je lukt om een verwijzing te krijgen van een genomineerde webpagina, dan stijgt je autoriteit enorm.

Hoe cool is het als dit organisch gebeurt, gewoon omdat je fantastisch onderzoek hebt gedaan waardoor een gerenommeerd website besluit om een link naar jouw artikel te plaatsen.

7. Een technisch correcte webpagina

technische eisen website

Tot slot is het van belang dat je website en webpagina aan een aantal (technische) voorwaarden voldoet. 

1. Zorg dat Google jouw site kan doorzoeken.

Zorg dat er een sitemap op je website staat (dit gaat automatisch als je WordPress gebruikt) en sta toe dat zoekmachines jouw site mogen ‘crawlen’.

Als je niets aan je instellingen van WordPress verandert, gaat dit allemaal vanzelf.

Voor de zekerheid kun je het checken in het dashbord van wordpress bij instellingen / lezen. Het vakje bij zoekmachine zichtbaarheid moet leeg zijn.

crawlen

2. Zorg dat je pagina snel laad

Snelheid is belangrijk.

Als je plaatsjes gebruikt, zorg er dan voor dat je ze verkleind voordat je ze op een webpagina plaatst. Je kunt ook een plug-in als Shortpixel gebruiken om je plaatjes te verkleinen.

Kies voor goede hosting. Voor kleine tot middelgrote websites kun je voor vimexx.nl of cload86.nl kiezen. 

Dit zijn allebei Nederlandse bedrijven die goede ondersteuning bieden. Ik heb zelf voor vimexx.nl gekozen omdat deze op lange termijn voordeliger is. Vimexx kent geen affiliate of partnerprogramma, dus je zult dit bedrijf niet zo vaak tegen komen in de top tien lijstjes van beste providers (de schrijvers van de top tien lijstjes kunnen er namelijk niets aan verdienen). 

3. Zorg voor een SSL certificaat.

Je website moet starten met https:// en voorzien zijn van een slotje. 

veilige website

De meeste hosting bedrijven regelen dit tegenwoordig voor je.
Als je een oudere site hebt moet je dit misschien zelf regelen.
Dit doe je met een ssl certificaat en een plugin (bijvoorbeeld really simple SSL)

Als je dit lastig vindt, neem dan contact op met je hostingbedrijf. Zij zullen je graag helpen.

4. Check regelmatig of je links nog werken.

Als Google niet werkende links op jouw pagina tegenkomt, zakt deze onmiddellijk in ranking. Controleer daarom regelmatig of alles nog goed werkt.

5. Je design moet modern en up to date zijn.

Iedere paar jaar verandert de mode. Dit geld ook voor het uiterlijk van je website. Wat vijf jaar geleden fantastisch was, wordt nu niet meer gewaardeerd. Hoe ouderwetser jouw design, hoe minder betrouwbaar je website oogt. Om hoger in Google te eindigen is het dus belangrijk dat je een fris en modern ontwerp hebt. 

Tegenwoorden ontwerp ik mijn website direct voor mobiele gebruikers. Dat was een jaar of vier geleden nog niet nodig. Hiervoor gebruik ik Elementor, een gebruikersvriendelijk programma om websites te ontwerpen. 

6. Zorg voor een goede gebruikerservaring!

Zet je gebruiker op de eerste plaats en niet jouw behoefte om iets te verkopen. Start dus niet met gigantische pop-ups die je nauwelijks weg kunt klikken.  

Gratis hoger in Google

Mijn tip is om zeker als startende ondernemer geen geld uit te geven aan SEO of zoekwoordenprogramma’s. 

Begin met het schrijven van artikelen en als je er een stuk of 25 tot 30 online hebt staan, kijk je of deze voldoen aan de zeven kenmerken die ik hierboven heb beschreven. 

Pas als je wat geld begint te verdienen met je website, kan een programma als Ubersuggest, Ahref of Semrush. Tot die tijd kun je prima gebruik maken van gratis tools zoals Keywords Everywhere en Keywordtool

Hieronder een engelstalige video waarin Ricky Kesler een webpagina beoordeelt, waarbij hij een aantal van de kenmerken uitvoerig beschrijft. 

Starten met Affiliate Marketing?

Lees mijn review over de beginnerscursus van Jacko Meijaard en ontvang mijn complete gids over ONLINE GELD VERDIENEN gratis bij de aanschaf van zijn cursus.

Meer lezen:

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.