Uitstelgedrag

Review: Stop uitstelgedrag – een cursus van Albert Sonnevelt

Waarom ik vind dat de online cursus Stop Uitstelgedrag van Albert Sonnevelt De beste oplossing is voor iedereen die altijd achter de feiten aanloopt door uitstelgedrag.

Mogelijk heb je de vragenlijst Ben jij een uitsteller? gemaakt. Als blijkt dat je een uitsteller bent dan is Stop Uitstelgedrag de perfecte cursus voor jou!

Deze on-line cursus van Albert Zonnevelt helpt je op een speelse en grondige manier door alle fases die met uitstelgedrag te maken hebben.

Het voordeel van de cursus is dat je al tijdens de cursus taken van je to-do-lijstje schrapt. Hierdoor neemt het gevoel van stress direct af. 

Stop uitstelgedrag

Stop uitstelgedrag bestaat uit 4 modules. Iedere module bestaat uit minimaal 8 lessen. Omdat je bij aanschaf direct toegang tot al het materiaal krijgt, kun je zo snel gaan als je zelf wilt.

Sonnevelt raadt je aan om de cursus over 45 dagen te verdelen. Als je iedere dag tijd reserveert om een les door te nemen, is het effect veel groter dan wanneer je alles in één keer doet. Bovendien is wetenschappelijk bewezen dat het 45 dagen duurt om aan nieuw gedrag te wennen.  

Iedere les begint met een korte introductie van Albert Sonnevelt in de vorm van een video. Hij vertelt daarin iets over de achtergrond en verwijst je vervolgens naar het werkboek dat je kunt downloaden. In dit boek vind je oefeningen en extra informatie over het onderwerp. 

Al met al een degelijke hoeveelheid informatie

De opzet van de modules:

Stop uitstelgedrag is verdeeld over vier modules die bol staan met adviezen en tips. Ze zijn afwisselend om te doen en het niveau en tempo is goed.

Sonnevelt verwacht dat je iedere dag wat tijd (gemiddeld 15 minuten is mijn ervaring) in het onderwerp steekt en dat is dankzij de afwisseling geen probleem. 

De extra informatie in de vorm van video’s is boeiend en voegt daadwerkelijk iets toe. 

1: Bewust worden

In de eerste module leer je wat uitstelgedrag precies is. Daarbij geeft Sonnevelt korte tips en adviezen die je meteen kunt uitvoeren. Vragenlijsten en zelftests geven inzicht in jouw gedrag, waardoor je direct meer (be)grip op je uitstelgedrag krijgt.

Vervolgens krijg je inzicht in de type klussen die je telkens uitstelt. In het werkboek staan handige lijsten om je te helpen de klussen te identificeren.

Tot slot van deze module kun je aan de hand van uitsteltaken en uitstelexcuses onderzoeken wat jij altijd doet om niet te hoeven beginnen.  

Kortom: een module vol (zelf)inzichten met een wat mij betreft hilarisch einde in de vorm van een video van een meester uitstellerSuper herkenbaar!

Als je de moed hebt om te beginnen, heb je ook de moed om te slagen.

Mel Robbins

In De 5 Seconderegel geeft Mel Robbins een eenvoudige, altijd toepasbare oplossing voor een probleem dat we allemaal kennen: jezelf in de weg zitten. Want vaak weet je precies wát je moet doen, maar doe je het niet. Het gaat er dus om hóé je jezelf zover krijgt het toch te doen.

Dat doet ze aan de hand van wetenschappelijke feiten en fascinerende verhalen uit de geschiedenis, kunst en het bedrijfsleven. Een boek voor iedereen die niet langer smoesjes wil verzinnen en zijn remmingen te lijf wil gaan.

2. Het heft in eigen handen

In deze module maak je kennis met de uitstel spiraal. Deze spiraal maakt precies duidelijk welke emoties een rol spelen bij uitstelgedrag. Vaak begin je enthousiast en raak je onderweg dat enthousiasme kwijt. Met behulp van deze spiraal begrijp je waarom dit zo werkt.

De negatieve ervaringen die je opbouwt zorgen ervoor dat je steeds meer gaat uitstellen waardoor je je eigen puinhoop creëert. Voor mij was dit een eye opener. Uitstelgedrag is een soort kettingreactie waar je steeds meer last van krijgt omdat je steeds meer voor je uitschuift.

Je leert op een praktische manier orde in de chaos aan te brengen door doelen te stellen met behulp van het Eisenhower Kwadrant. 

eisenhower kwadrant
Eisenhower Kwadrant

Ook in deze module van Stop Uitstelgedrag ervaar je voldoende verdieping door oefeningen en achtergrondinformatie. Ik vond het dermate inspirerend dat ik direct een actieplan heb opgesteld om te beginnen met de klussen die ik telkens uitstel.

Albert zet je tijdens de cursus continu aan om direct te beginnen aan klussen die je eigenlijk toch al had moeten doen, waardoor er al wat taken van mijn to-do-lijstje zijn doorgestreept. Dit geeft lucht waardoor ik er steeds meer lol in begon te krijgen!

3. Keuzes maken

Sonnevelt gaat in de derde module dieper in op de keuze tussen pijn vermijden en geluk. Hij introduceert de begrippen:

  • Korte pijn, lang geluk
  • Kort geluk, lange pijn

Omdat we pijn willen vermijden, kiezen we op korte termijn voor de verkeerde dingen. Een koekje eten terwijl je af wilt vallen is zo’n voorbeeld. Op korte termijn betekent het koekje genot, terwijl je er op langere termijn steeds dikker van wordt (kort geluk – lange pijn). Een koekje weigeren is korte pijn; je moet je trek op dat moment overwinnen. Op langer termijn heb je natuurlijk veel meer aan een gezond gewicht (korte pijn, lang geluk).

Sonnevelt laat je aan de hand van een paar praktische oefeningen (waarna je weer wat taken van je to-do-lijst kunt strepen) zien hoe je dit toe kunt passen. 

Hij introduceert o.a. de Pomodore methode en ik moet zeggen dat ik deze methode inmiddels inzet bij het schrijven van blogposts; het werkt! Deze methode wisselt een periode van geconcentreerd, hard werken af met een paar minuten ontspanning. 

“If you don't pay appropriate attention to what has your attention, it will take more of your attention than it deserves.”

David Allen
Getting things done (Nederlandse editie)
Getting things done (Nederlandse editie)

Getting Things Done van David Allen is de ultieme methode om productiever te zijn. Het stelt je in staat om snel informatie te filteren en wat relevant is onder te brengen in een extern 100 procent betrouwbaar systeem. Dit zorgt ervoor dat alle op dit moment niet relevante informatie uit je zicht verdwijnt en op het juiste moment weer op je radar komt. Hierdoor heb je overzicht om met de juiste dingen bezig te zijn en de rust om hier echt je volledige aandacht aan te geven.

(Op de afbeelding staat het boek en het werkboek, maar het boek is natuurlijk ook los verkrijgbaar)

Deze module geeft veel inzichten en oefeningen. Niet alle oefeningen vond ik even interessant, maar hierin zit wat mij betreft de kracht van deze training.
Er is altijd wel een oefening die bij je past en door de differentiatie en de hoeveelheid oefeningen is het geen probleem als je er eentje overslaat die voor jou minder van toepassing is. 

De oefening over waarden vond ik heel  mooi om te doen. Door te weten wat je drijft, is het makkelijker keuzes te maken.

4. Doorzetten

De laatste module gaat over gedragsveranderingen en het bijstellen van overtuigingen.

Het is een soort kennismakingsreis langs allerlei technieken die invloed hebben op gedrag, waarbij je kunt kiezen welke technieken het beste bij jou passen.

Wederom de nodige vragenlijsten en tests om inzicht te krijgen.

Natuurlijk is de bedoeling van deze module dat je een techniek uitkiest die het beste bij je past. Voor mij persoonlijk was dit misschien wel de leukste module, omdat er een aantal technieken bij stonden, waar ik nog nooit mee geëxperimenteerd had. Dat is voor een ervaren coach als ikzelf een leuke ervaring.

Conclusie

Tijdens het volgen van de cursus Stop Uitstelgedrag heb ik ongemerkt heel wat taken van mijn to-do-lijst afgestreept.

Ik heb een beter inzicht gekregen in de redenen van mijn (uitstel)gedrag

Op zich verbaast me dit, omdat ik het idee had dat ik door mijn achtergrond als coach en leidinggevende goed inzicht zou hebben in de oorzaken en de aanpak van uitstelgedrag. Het was dan ook een verfrissende ervaring om zoveel nieuwe dingen te lezen en te horen.

Deze cursus is wat bij betreft een absolute aanrader voor iedereen die regelmatig tegen uitstelgedrag aanloopt. 

De cursus heeft me wel opgezadeld met extra taken in de zin dat ik twee interessante boeken  aan mijn to-do-leeslijst heb toegevoegd:

Meer lezen:

Wil jij aan de slag met persoonlijke ontwikkeling?

Brein.tv - Albert Sonnevelt
Brein.tv - Albert Sonnevelt

Volg dan de cursussen over persoonlijke groei van Brein.TV

De cursussen worden gegeven door Albert Sonnevelt. Albert is coach van ondernemers en executives. Hij helpt mensen om hun onbenutte potentieel wakker te maken en een mooiere versie van zichzelf te worden.

Het niveau van de cursussen, workshops en e-books ligt hoger dan wat ik gewend ben van andere online trainingen. 

Voor nog geen € 20,00 per maand krijg je toegang tot het totale aanbod en met zijn niet goed geld terug garantie heb je 14 dagen de tijd om te kijken of het wat voor je is.

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.