piekeren doorbreken

Stoppen met piekeren – neem het heft (weer) in eigen hand

Wat is piekeren?

Piekeren is zoeken naar een verklaring voor iets wat je is overkomen en/of je zorgen maken over iets wat je niet onder controle hebt. Het kenmerkt zich door herhalende gedachtes (Als… dan…).

Waarom pieker je?

Je zorgen maken, twijfelen en piekeren horen bij het leven. Maar hoe kun je stoppen met piekeren als die negatieve gedachten met je aan de haal gaan?

Het is normaal om te piekeren over een onbetaalde rekening, een vervelende boete en/of een sollicitatiegesprek dat niet helemaal naar wens ging. Je piekert omdat je daarmee het probleem wilt oplossen. Omdat je het doet op het niveau van je fantasie (Als ik … dan had…) lost het niets op. Je bouwt alleen maar (zelf)verwijten op waardoor het probleem alleen maar erger lijkt te worden. 

Is piekeren ongezond?

Piekeren is vooral vervelend als het met je aan de haal gaat. Zodra je gedachten in cirkeltjes gaan draaien en je de meest negatieve scenario’s uit de kast haalt om het allemaal nog erger te maken, wordt piekeren ongezond en problematisch.

Je zou de neiging kunnen hebben om je zorgen te onderdrukken in de vorm van een verslaving. Alcohol, bingen, computerspelletjes; alles trek je uit de kast om jezelf te verdoven. Helaas gaan de zorgen hierdoor niet weg. Ze overvallen je ’s nachts of op momenten dat je je wilt ontspannen. Als je teveel piekert, slaap je minder en leef je ongezonder.

Wat gebeurt er als je piekert?

Piekergedrag wordt door je lichaam geïnterpreteerd als stress. Voor je hersenen is het niet mogelijk onderscheid te maken tussen een échte beer en een fantasiebeer. Als jij denkt dat de fantasiebeer gevaarlijk is, maakt je lichaam een extra dosis cortisol aan (stresshormoon).

Deze extra cortisol tast op den duur een deel van je hersenen aan, je hippocampus. Hierdoor slaap je minder, word je verstrooid en vergeet je dingen. Dit proces is gelukkig omkeerbaar, maar dan moet je wel stoppen met piekeren.

Is piekeren een stoornis?

Als je ongecontroleerd bang bent en normale gebeurtenissen (hij is 5 minuten te laat) bijna altijd in verband brengt met een angstgedachte (dus heeft hij een ongeluk gehad), kan er sprake zijn van een gegeneraliseerde angststoornis.

Maar voordat je hierover gaat piekeren, is het goed dit te relativeren. Iedereen heeft wel eens last van dergelijke gedachten.

Iemand die een gegeneraliseerde angststoornis heeft, kan echter niet anders denken. Hij kan de angstgedachte ook niet relativeren. Ook niet achteraf.  

Wetenschappelijke informatie over gegeneraliseerde angstoornis.

Kun je stoppen met piekeren?

Je kunt alleen stoppen met piekeren als je inziet dat piekeren niets oplost. Het is belangrijk dat je leert om je bewust te worden van je piekergedachten en deze gaat beheersen.

Albert Sonnevelt raadt je aan om je piekergedachte een gezicht te geven en een beperkt podium. Zodra je een piekergedachte hebt (bewustwording) zeg je tegen jezelf dat je er nu geen tijd voor hebt en dat je bijvoorbeeld om 16.00 een piekermomentje inbouwt (beheersing).

Om 16.00 ga je er dan ook even voor zitten. Je geeft alle piekergedachten een kwartier de ruimte. Je mag overdrijven en het nog erger maken dan het al is. Ondertussen vraag je je af wat de gedachte voor je oplost. Zo ontdek je vanzelf dat piekeren geen enkel nut voor je heeft.

Wat doe je als piekeren je overvalt?

Als je wordt overvallen door piekergedachten, is het goed je af te vragen op welk probleem het piekeren betrekking heeft. Als je je zorgen maakt over een gesprek dat morgen plaats moet vinden, kun je het beste een paar minuten de tijd nemen om je zorgen op te schrijven en hier oplossingen voor te bedenken.

Als je piekert omdat het gesprek al is misgegaan, is het goed je realiseren dat je de tijd niet kunt terugdraaien. Je kunt je dan beter een positieve vraag stellen: “Wat kan ik doen om het gesprek een volgende keer beter te doen verlopen?”.

Daarmee stap je uit het piekeren en ga je oplossingsgericht denken.

Helpt mindfulness tegen piekeren?

Mindfulness is één van de beste medicijnen tegen piekeren.

Mindfulness en piekeren zijn elkaars tegenovergestelden.
Met je piekergedrag overlaad je jezelf en anderen met oordelen, wat je beter had moeten doen, wat er bij de ander zou moeten veranderen enzovoort. Mindfulness kenmerkt zich door een open aandacht voor alles wat zich op dat moment aandient.

Piekeren: “Ik heb een rotgesprek gehad. Hij zei dat ik een fout had gemaakt. Ik heb niet slim gereageerd. Ik had moeten zeggen… het was een rotgesprek. Had ik maar gezegd…” (en het blijft zichzelf herhalen).

Mindfulness: “Ik heb een gesprek gehad.”

Wie ben je als je niet meer piekert?

Piekeren kan je zo overnemen dat je je bijna niet kunt voorstellen waaraan je zou denken als je niet meer piekert.

Tegenovergesteld piekeren kan een interessante (en zelfs een humoristische) ontdekkingstocht zijn.

Als je je zorgen maakt over geld, kun je fantaseren over wat je zou doen als je alle geld van de wereld had. Als je piekert over je leidinggevende, kun je fantaseren over hoe het zou zijn als jij zijn/haar baas was.

Dus… hoe stop je met piekeren?

  • 1. Realiseer je dat piekeren niets oplost.
  • 2. Schrijf het van je af
    • Ligt de gebeurtenis in de toekomst? Schrijf je zorgen op en schrijf mogelijke oplossingen erachter.
    • Ligt de gebeurtenis in het verleden? Vraag je af of het je nog een keer kan overkomen. Zo ja, schrijf het op en maak een lijst van punten die je anders moet doen. Zo nee, neem er dan afstand van. Het is gebeurd en je kunt het verleden niet veranderen. 
    • Blijft het je dwarszitten omdat je het probleem niet (zelf) kunt oplossen, schrijf het probleem op en zet erbij dat je er geen oplossing voor weet. “Ik heb geen geld en ik weet hier geen oplossing voor.”.
      Als je het op kunt brengen, stel je dan de vraag, “Wat zou ik doen als ik al het geld van de wereld had?”
  • 3. Neem het heft in eigen handen en plan een verandering
Je kunt het internet blijven afspeuren naar adviezen over hoe je kunt stoppen met piekeren, maar je kunt ook de hulp zoeken bij vrienden of familie. Natuurlijk kun je ook een coach inschakelen of een (on-line) training volgen.

 

Cursus: Stop piekeren.

Albert Sonnevelt heeft een on-line training geschreven Stop Piekeren. Deze training bestaat uit 4 modules en 55 lessen met als doel om controle op jouw piekergedachte te krijgen en stilte in je hoofd te vinden. Zelfs tijdens de meest stressvolle situaties in je leven! 

Je kunt deze cursus voor maar € 97,00 kopen. Dan is het voor altijd jouw eigendom en kun je het zovaak herhalen als je wilt.

Je kunt ook een abonnement nemen op Brein.tv. Voor nog geen 20 euro per maand heb je toegang tot alle on-line opleidingen van Sonnevelt, inclusief alle E-boeken en Handouts. 

Meer lezen:

Wil jij aan de slag met persoonlijke ontwikkeling?

Brein.tv - Albert Sonnevelt
Brein.tv - Albert Sonnevelt

Volg dan de cursussen over persoonlijke groei van Brein.TV

De cursussen worden gegeven door Albert Sonnevelt. Albert is coach van ondernemers en executives. Hij helpt mensen om hun onbenutte potentieel wakker te maken en een mooiere versie van zichzelf te worden.

Het niveau van de cursussen en workshops ligt hoger dan wat ik gewend ben van andere on-line trainingen. 

Voor nog geen € 20,00 per maand krijg je toegang tot het totale aanbod en met zijn niet goed geld terug garantie heb je 14 dagen de tijd om te kijken of het wat voor je is.

Ontvang gratis deze 4-delige cursus ‘Leven zonder Stress’

leven zonder stress

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.