stress overspannen of een burnout

Stress, overspannen of een burn-out?

We leven in een steeds veranderende wereld. Op dit moment hebben we te maken met een corona-virus waardoor het grootste deel van het openbare leven plat ligt. Dit is een enorme bron van onzekerheid voor ons allemaal.

In onzekerheid reageert ons lichaam met het aanmaken van “stresshormonen”. We zijn extra waakzaam, slapen slechter en we zijn snel geïrriteerd. 

Wat is het verschil tussen stress, overspannen of een burn-out?

Stress ervaar je als je onder druk staat. Als deze druk lang duurt, kan dit overgaan in overspanning. Je krijgt last van concentratieverlies en je raakt snel overprikkeld. Overspanning of overspannenheid kan overgaan in een totaal gevoel van uitputting. Dit noemen we een burn-out.

Is stress altijd slecht?

Op zich is een zekere mate van stress niet slecht

Door spanning komt adrenaline, noradrenaline en cortisol vrij. Deze stofjes zorgen ervoor dat je alert bent. Hierdoor kun je onder stress vaak efficiënter en effectiever reageren. Sommige mensen vinden het dan ook heerlijk om een zekere mate van stress te voelen. Er is echter wel één voorwaarde aan verbonden. Stress is alleen fijn als het niet te lang duurt en als deze niet te ernstig is. 

Te veel stress maakt dat je dichtklapt en niet meer logisch kunt redeneren. Te lang onder stress staan heeft nadelige lichamelijke gevolgen. 

Wat is overspanning?

Als stress te lang duurt, krijg je te maken met overspanning. Bij overspanning is er geen sprake meer van alertheid. Je concentratie neemt af en je vergeet dingen.

De irritatie neemt toe en vaak is er sprake van onredelijkheid. Als je deze kenmerken herkent, is de weg terug nog redelijk eenvoudig. Vaak helpt het om afstand te nemen, orde te scheppen en te zien of je iets kunt veranderen aan de omstandigheden. 

Je moet proberen te voorkomen dat de acute stress chronisch wordt.

Doe eventueel een stress-test om te kijken of jij last hebt van lichamelijke signalen die op stress wijzen. 

Geen keuze hebben

Stress wordt echt problematisch als je geen keuze hebt. Soms voelt het alsof je tientallen ballen gelijktijdig in de lucht moet houden. Je kunt en mag niet omvallen.

  • Als jij omvalt, verliezen mensen hun werk;
  • Als jij omvalt, blijven mensen onverzorgd, krijgen kinderen geen les enz.

Hierdoor ontstaat een vreemde cirkelredenatie. Je voelt de spanning toenemen en de enige uitweg  is dat je anderen teleur moet stellen. Je ervaart dit alsof je eigenlijk geen keuze hebt.

Je slaapt slecht en je ontdekt dat je niet meer kunt stoppen met piekeren waardoor de stress alleen maar toeneemt. Als je niet oppast staat de deur naar een burn-out wagenwijd open. 

Wat is een burn-out?

Een burn-out kenmerkt zicht door uitputting. De meeste mensen ervaren dit alsof van het ene op het ander moment het licht totaal uitgaat. Vaak is een echte burn-out een opstap naar een depressie of een angststoornis. 

Op deze manier wordt stress een gevaarlijke en soms ook levensbedreigende ziekte. 

Chronische stress vergroot de kans op hart- en vaataandoeningen. Er ontstaat een tekort aan energie dat kan leiden tot een slecht functionerend immuunsysteem of een verslechterde spijsvertering. 

Vroeger had je geen burn-outs…

Toen ik een jaar of vijfentwintig was, spraken we nog niet van een burn-out. 

Ik was in die tijd een half jaar overspannen en was verbijsterd wat dit gevoel met mij deed. Ik durfde geen boodschappen te doen en kreeg last van een milde vorm van pleinvrees. Mild, omdat ik mijzelf eroverheen kon zetten. Hier moest ik wel veel moeite voor doen door mijzelf ervan te overtuigen dat het zich allemaal in mijn hoofd afspeelde. Ik had het idee gek te worden.

Uiteindelijk ging het ook weer over, maar ik ben mijn hele leven alert gebleven. Ik wil dit nooit meer meemaken. 

Achteraf denk ik dat ik toen last had van een burn-out, maar dat het nog niet op die manier werd gediagnosticeerd.

Stress door uitstelgedrag

We denken dat anderen schuldig zijn aan ons gevoel van stress. Vaak is dat ook zo. Een veeleisende leidinggevende kan zeker bijdragen aan je gevoel van stress. 

Veel stress ontstaat echter door uitstelgedrag en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Je kunt een test doen om te kijken of jij een uitsteller bent. 

Mocht je van jezelf weten dat uitstelgedrag een belangrijke stress factor voor je is, kun je mijn review van de cursus “Stop Uitstelgedrag” lezen. Mogelijk dat deze online training iets voor je is. 

Stress omdat je geen keuzes kunt maken

Als je geen keuzes durft te maken ontstaat er weerstand. Je komt letterlijk vast te zitten in al je overwegingen, oordelen en teleurstellingen. Hoe verstarder of verkrampter jouw gedachten zijn, hoe minder ruimte je hebt om open te staan voor nieuwe dingen.

Je bent bang voor teleurstellingen en veranderingen en daarom kom je niet in beweging. Misschien hoop je daarmee stress te voorkomen, maar helaas is het tegenovergestelde waar. Het is belangrijk dat je leert omgaan met weerstanden. Al is het alleen maar om wat meer ontspanning te ervaren. 

Angst en stress liggen in elkaars verlengde

Onzekerheid, zorgen, zelfverwijt, niet goed genoeg zijn… ze gedijen het beste op een bed van angst

Als je die angst niet hebt, verdwijnen die nare gevoelens vanzelf. Het lastige is echter dat je niet goed weet hoe je van die angsten afkomt. Integendeel, de angst duwt ons in een keurslijf van moeten. We moeten de hele familie uitnodigen met kerst. We moeten mobiel bereikbaar zijn. We moeten wel iets leuks vertellen op facebook.

En ja, we moeten best veel, maar we hoeven ook een heleboel niet. Het is van levensbelang om te leren NEE zeggen. Op zich niet moeilijk als je niet bang bent om mensen teleur te stellen. 

De angst om niet goed genoeg te zijn en bang zijn om mensen teleur te stellen, zijn enorme stressfactoren. 

Het enige dat echt "moet" is leven zonder stress!

In de gratis minicursus Leven zonder Stress van Albert Sonnevelt leer je wat je kunt doen om die controle over je leven terug te krijgen.

Je leert wat het verschil is tussen angst en stress, zodat je precies weet hoe je hiermee om kunt gaan. Hij vertelt je wat je wel en wat je juist niet moet doen als je stress ervaart.

In zijn eerste les laat hij je een test doen om te kijken of er bij jou sprake is van teveel stress, overdreven angstgevoelens of een depressie. 

Alleen al voor deze test zou ik de gratis minicursus willen aanraden.

Je kunt de cursus gratis downloaden

De cursus bestaat uit vier e-boeken en bijhorende video’s. Je krijgt er iedere week eentje in je mailbox.

Ook krijg je een aanbod om zijn boek 100 Microbreaks aan te schaffen. Hiervoor moet je wel betalen. 100 Microbreaks is een leuk en praktisch boek met oefeningen die helpen om je in 90 seconden beter te voelen in stressvolle situaties. 

Meer lezen:

Wil jij aan de slag met persoonlijke ontwikkeling?

Brein.tv - Albert Sonnevelt
Brein.tv - Albert Sonnevelt

Volg dan de cursussen over persoonlijke groei van Brein.TV

De cursussen worden gegeven door Albert Sonnevelt. Albert is coach van ondernemers en executives. Hij helpt mensen om hun onbenutte potentieel wakker te maken en een mooiere versie van zichzelf te worden.

Het niveau van de cursussen, workshops en e-books ligt hoger dan wat ik gewend ben van andere online trainingen. 

Voor nog geen € 20,00 per maand krijg je toegang tot het totale aanbod en met zijn niet goed geld terug garantie heb je 14 dagen de tijd om te kijken of het wat voor je is.

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.