wat helpt om je gelukkiger te voelen

Ik ben ongelukkig, wat helpt om me gelukkiger te voelen?

Hoe komt het dat sommige mensen zich gelukkig blijven voelen in lastige of pijnlijke situaties terwijl anderen erdoor worden verscheurd? Het leven van de een is onderhevig aan nare gebeurtenissen terwijl anderen het veel makkelijke hebben. 

Wat helpt om je in moeilijke situaties gelukkiger te voelen? Volgens de gelukspsychologen  vergroot je het geluksgevoel door het trainen van dankbaarheid, acceptatie en vertrouwen. Maar hoe doe je dat als je je intens ongelukkig voelt?

Sonja Lyubomirski

Eén van de wetenschappers die hier veel onderzoek naar heeft gedaan is Sonja Lyubomirski. Ik heb haar boek The How of Happiness voor me liggen. Dit is de Engelstalige versie van De maakbaarheid van het geluk

Sonja constateert hierin dat er verschil is in geluksniveau tussen mensen. Ze vergelijkt het met je IQ. Een IQ is een constant gegeven. De meeste mensen hebben een IQ rond de 100 en bij sommigen ligt dit hoger of lager. Je IQ is weliswaar een gegeven, maar door veel te oefenen kun je je ergens in bekwamen. 

Je geluksnivau een constant gegeven?

Wat is geluk precies? Je kunt onderscheid maken tussen het geluksgevoel en het geluksniveau. Je geluksniveau is een permanent gegeven.

Natuurlijk kunnen prettige of onprettige gebeurtenissen hier effect op hebben op hebben, maar dit effect is tijdelijk. 

Uiteindelijk daalt of stijgt het weer naar jouw oorspronkelijke niveau.

Hoe verhoog je het geluksniveau blijvend?

Uit het onderzoek van Lyubomirski blijkt dat er een twaalf activiteiten  zijn die blijvend effect hebben op je geluksniveau. Ze adviseert deze strategisch in te zetten als je jouw geluksgevoel wil verbeteren. 

Haar strategie komt er kort gezegd op neer dat je van die twaalf activiteiten kiest wat het beste bij je past. 

Het heeft geen enkele zin om je met activiteiten bezig te houden, waar je geen of weinig affiniteit mee hebt. Als je dingen doet waar je weinig plezier in hebt, haal je daar veel minder voldoening uit dan wanneer je het echt fijn vindt om te doen. 

Wat helpt om je gelukkiger te voelen?

Dit zijn de twaalf geluksactiviteiten van Sonja Lyubomirski: 

  • Dankbaarheid tonen;
  • Optimisme ontwikkelen;
  • Stoppen met tobben en vergelijken;
  • Vriendelijk zijn;
  • Sociale relaties koesteren;
  • Leren omgaan met tegenspoed zoals stress, trauma en verdriet;
  • Leren vergeven;
  • Doen waar je blij van wordt;
  • Genieten van het leven;
  • Je inzetten voor (goede) doelen;
  • Goed voor je lichaam zorgen;
  • Vertrouwen op een hogere macht.

Ze heeft over deze punten onderzoek gedaan en beschrijft wat het effect ervan is. Daarnaast geeft ze in haar boek bij iedere activiteit tips hoe je deze activiteiten in praktijk kunt brengen. 

Dankbaarheid, acceptatie en vertrouwen

Albert Sonnevelt heeft in zijn boek Geluk(t) deze geluksactiviteiten gerubriceerd tot drie gebieden: dankbaarheid, acceptatie en vertrouwen. Voor dit artikel gebruik ik deze driedeling. 

Geluk(t)

Een boek waarin je exact datgene aantreft dat wetenschappelijk bewezen gelukkig maakt.

Het  boek is geschreven op een toegankelijke, luchtige en laagdrempelige manier.

Je leest over de laatste bevindingen in de positieve
psychologie en ontdekt wat je zelf kunt doen
om meer geluk in je leven te ervaren.

1. Dankbaarheid

Als je dankbaarheid kunt voelen, komt dat gevoel heel dicht bij een intens geluksgevoel. Mensen die door donkere periodes dankbaarheid blijven voelen voor kleine dingen, staan doorgaans positiever in het leven. 

Dankbaarheid is een vorm van bewustwording en kan worden getraind.

De manier waarop je het traint is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

De één vindt het heerlijk om een dankbaarheidsdagboek bij te houden, terwijl je daar bij een ander niet mee moet aankomen. 

Je kunt je er ook op richten om mensen te bedanken. Door je dit voor te nemen, zie je steeds meer dingen waar je ‘dank je wel’ voor kunt zeggen. Mensen hoeven eigenlijk helemaal niet zo veel te doen om je een gevoel van dankbaarheid te geven. Een knipoogje, schouderklopje of een vriendelijke opmerking is vaak al genoeg.

Je kunt je dankbaarheid ook richten tot God. Een prachtige bloem, een adembenemende zonsondergang, je geweldige dochter of een fantastische partner… Een simpel Dank U Wel is soms het mooiste wat je kunt zeggen (en voelen!).

2. Acceptatie

We hebben geleerd dat we veel dingen niet zomaar moeten accepteren. Je hoeft niet te accepteren dat iemand jou of iemand anders naar beneden haalt. Het in opstand komen tegen onrecht is ons met de paplepel ingegoten en dat is maar goed ook.

Maar dit is niet de acceptatie waar Sonnevelt het over heeft. Acceptatie kan ook aanvaarden of ontvangen zijn en wordt het best verwoord door Reinhold Niebuhr in het sereniteitsgebed:

God, geef mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen en de wijsheid om het verschil tussen beide te zien.

Reinold Niebuhr

Deze vorm van acceptatie geeft vrede.

3. Vertrouwen

Zelfvertrouwen, vertrouwen in anderen, het vertrouwen op God… Dit zijn allemaal aspecten van vertrouwen die je rust geven.

Hoe groter je vertrouwen, hoe meer je kunt loslaten

Voor velen van ons is dat best lastig. De controle verliezen is het ergste wat je kan overkomen. 

Maar waar heb je eigenlijk controle over? 

Als leidinggevende vond ik het een openbaring toen ik eindelijk doorkreeg dat medewerkers veel beter presteren als je ze niet controleert maar vertrouwt. 

Het voorbeeld van Alice Hertz Sommer

Als er één persoon is die deze punten in praktijk heeft gebracht, is het de Joodse pianiste Alice Hertz Sommer. Ze heeft de holocaust overleeft en werd 111 jaar oud. Alice is een bron van inspiratie voor veel mensen.

Hieronder de trailer van The Lady in Number 6. Een prachtige inspirerende film over een vrouw die op 100+ jarige leeftijd kon zeggen: Every day in life is beautiful.

We zijn misschien niet zo ‘speciaal’ als zij is en waarschijnlijk minder getalenteerd. Maar daar gaat het hier niet om. De echte vraag is hoe het ons vergaat als we die leeftijd halen. Zijn we dan nog steeds een inspiratiebron voor een gelukkig leven? 

Kunnen we nog lachen of horen we bij de groep die nooit meer lacht?

On-line cursus geluk(t)

Investeren in geluk is investeren in een goede (oude) dag. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om te leren je gelukkiger te voelen. 

Albert Sonnevelt neemt ons in zijn on-line cursus geluk(t) stap voor stap mee om ons geluksgevoel blijvend te vergroten. 

Of je nu ongelukkig bent in je werk, je relatie of met wie je bent, deze training helpt gegarandeerd om je beter te voelen. Je hoeft alleen maar de eerste stap te zetten. 

Meer lezen:

Wil jij aan de slag met persoonlijke ontwikkeling?

Brein.tv - Albert Sonnevelt
Brein.tv - Albert Sonnevelt

Volg dan de cursussen over persoonlijke groei van Brein.TV

De cursussen worden gegeven door Albert Sonnevelt. Albert is coach van ondernemers en executives. Hij helpt mensen om hun onbenutte potentieel wakker te maken en een mooiere versie van zichzelf te worden.

Het niveau van de cursussen, workshops en e-books ligt hoger dan wat ik gewend ben van andere online trainingen. 

Voor nog geen € 20,00 per maand krijg je toegang tot het totale aanbod en met zijn niet goed geld terug garantie heb je 14 dagen de tijd om te kijken of het wat voor je is.

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.