Hoe vergroot je je zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen vergroten – hoe overwin je onzekerheid?

Je bent bang dat je niet goed genoeg bent. Vaak denk je dat anderen het beter weten dan jij. Als je de mening en het idee van anderen meer vertrouwt dan je eigen mening, raak je je zelfrespect kwijt. Je zoekt teveel waardering bij anderen en als deze niet voldoende wordt gegeven, neemt je zelfvertrouwen af.

Hoe kun je je zelfvertrouwen vergroten?

Zelfvertrouwen vergroten doe je door je minder afhankelijk op te stellen. Stop met jezelf te vergelijken en omgeef je met positieve mensen. Wees vriendelijker over jezelf. Onderzoek waar je goed in bent en durf je angsten en onvolkomenheden onder ogen te zien. 

Zelfvertrouwen heeft te maken met het vermogen om naar je eigen handelen te kijken en op basis daarvan een mening te vormen. Als het je niet bevalt, verander je je gedrag. Als je je gedrag niet kunt veranderen, herzie je je mening. Je hebt altijd een keuze.

Wat is zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is een houding waarbij je op jezelf kunt bouwen en respect voor jezelf voelt. Zelfvertrouwen maakt je zelfredzaam.
In (nieuwe) situaties neem je de juiste beslissingen en weet je wat je moet doen.

Wat mij altijd verbaasd is dat vrouwen in het algemeen meer last hebben van een gebrek aan zelfvertrouwen dan mannen. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat vrouwen wereldwijd last hebben van een negatief zelfbeeld

Als je dit herkent, kun je kijken of de online training Meer Zelfvertrouwen van Albert Sonnevelt iets voor je is.

Tips voor het vergroten van zelfvertrouwen

Het internet staat bol met tips over het vergroten van je zelfvertrouwen. Ik  ben een paar uur bezig geweest om alle tips te vergelijken en heb hieronder de belangrijkste zes opgeschreven. 

1. Wees minder afhankelijk van de waardering van anderen

De vraag is hoeveel invloed je hebt op de waardering van anderen. Waardering heeft te maken met de manier waarop anderen over je denken. Je hebt echter geen invloed op het denken van anderen. Zolang de ander zijn gedachten niet uitdrukkelijk uitspreekt, is het ook nog de vraag of het waar is wat jij denkt dat de ander denkt

Stel dat iemand een oordeel over je uitspreekt, vraag je dan af of het oordeel wel terecht is. Het is gewoon een mening. Meer niet. Jij bepaalt zelf of je er waarde aan hecht. Dat is jouw keuze. 

Je kunt altijd zeggen: “Dank je wel voor je mening, maar ik ben het er niet mee eens.” of “Ik zal er over nadenken.” Probeer het daarmee af te sluiten. 

Veel belangrijker dan de waardering van een ander is de waardering van jezelf. Meestal helpt het niet als een ander zegt dat je iets goed hebt gedaan, als je het zelf niet gelooft. 

2. Stop met jezelf te vergelijken met anderen

Hoe komt het toch dat een ander veel beter uit zijn woorden komt dan jij? Waarom zijn anderen sneller in hun werk of maken ze minder fouten? 

Met dit soort vragen haal je jezelf naar beneden. Je maakt jezelf wijs dat je niet goed genoeg bent en je zet iemand anders op een voetstuk. Dit is aangeleerd gedrag, vaak geboren uit een overtuiging dat we bescheiden moeten zijn. 

We zijn opgevoed met vergelijkingen. Op school kon er altijd wel iemand beter tekenen, rekenen of spellen. Als je continu bezig bent jezelf te vergelijken met mensen die iets beter kunnen, wordt je onzekerheid alleen maar groter. 

Waardeer de ander, maar vergelijk jezelf niet. 

3. Omgeef jezelf met positieve mensen

Je bent niet goed genoeg! Wanneer is de laatste keer dat iemand dat tegen je heeft gezegd? In welke relatie sta je tot die persoon? Is het je partner of je leidinggevende? Is het je zoon of dochter? Een collega?

De persoon die zoiets zegt, is nooit een onbekende. Onzekere mensen hebben vaak een aantal mensen om zich heen verzameld die heel goed zijn in het bevestigen van onzekerheid.

Ook hierin heb je een keuze. Je kunt afscheid nemen van deze personen of je kunt het je minder aantrekken. Maar de grootste verandering vindt plaats als je meer mensen om je heen verzamelt die positief over je zijn. Denk aan een collega, een vriend(in) of iemand die je kent van de kerk of een vereniging. Als je niemand kent, overweeg dan eens een gesprek met een coach

Ik denk dat het belangrijk is dat je gaat onderzoeken of de persoon die zo negatief over je oordeelt dit doet uit onvermogen of dat hij macht over je wil uitoefenen.

Het is namelijk niet normaal als iemand je continu onzeker maakt.
Sterker nog: je bent 
MEER DAN GOED GENOEG! 

Als je het moeilijk vindt om de juiste keuzes te maken...

Begin te kiezen vanuit je hart

Je kiest niet of te laat omdat je bent bang dat jouw keus niet perfect is. Of dat het resultaat anders zal uitpakken. Misschien ben je bang dat je er voor altijd aan vastzit. Of dat je juist iets voorgoed kwijtraakt.Hoe kan je nu leren om een heldere en duidelijke beslissing te nemen, zonder dat je achteraf met een schuldgevoel zit?

Ontdek hoe je de regie van je leven weer in eigen handen neemt

Probeer deze cursus van Albert Sonnevelt

4. Wees vriendelijker over (en tegen) jezelf

Onzekere mensen zijn vaak perfectionisten en kunnen heel streng voor zichzelf zijn. 
In een periode van onzekerheid helpt het om je een voorstelling te maken van iemand die er volledig voor jou is. Een vriend of vriendin die je accepteert zoals je bent. 

Wees vervolgens die beste vriend voor jezelf. Laat die innerlijke criticus eens wat minder aan het woord en ga in gesprek met die liefdevolle vriend. Echt, dit is één van de mooiste adviezen voor onzekere mensen: wees je eigen beste vriend en handel ernaar!

Zeg aardige dingen tegen jezelf, geef jezelf een klein cadeautje, schrijf jezelf een lieve brief. Kortom doe voor jezelf wat jij voor je beste vriend(in) zou doen. 

5. Onderzoek waar je goed in bent

Ieder mens heeft wel iets waar hij goed in is. Punt is dat we het zelf niet altijd waarderen en zeker niet in relatie tot onze onzekerheid. Ontdek wat je goed kunt en waardeer jezelf hiervoor. 

Een voorbeeld: Mijn kwaliteiten liggen op het vlak van leidinggeven en coachen, maar als ik in Frankrijk ben, durf ik geen Frans te spreken. Ik heb het wel geleerd op de middelbare school, maar ik voel me hopeloos onzeker als ik het woord moet voeren. 

Het klinkt als een open deur, maar mijn onzekerheid maakt van mij geen slechte coach of slechte leidinggevende. Probeer ook op die manier naar jouw kwaliteiten te kijken. 

6. Durf je angsten en onvolkomenheden onder ogen te zien (en hulp te vragen)

Het onder ogen zien van je werkelijke angsten en onzekerheden helpen je om te relativeren.

Het helpt als je  eigen onzekerheid accepteert voor wat het is en onderzoekt wat je precies onzeker maakt. Hoe specifieker je de onzekerheid maakt, hoe beter je deze kunt overwinnen. Angst en onzekerheid worden kleiner als je de oorzaak ervan in de ogen kijkt. 

Een voorbeeld: je kunt als leerkracht onzeker zijn over oudergesprekken die je moet voeren. Soms zijn er specifieke ouders waar je al buikpijn van krijgt als je weet dat ze komen. Het helpt om je onzekerheid zo precies mogelijk te onderzoeken. Je kunt ter voorbereiding alles op papier zetten.

Ben je onzeker over hun oordeel over jouw manier van lesgeven? Ben je bang voor de manier waarop ze de dingen zeggen? Ben je bang dat ze je niet goed genoeg vinden? Wat doen ze altijd om het je moeilijk te maken? Doen ze dat alleen bij jou of hoor je hier ook andere collega’s over? 

Door je onzerkerheid op deze manier te analyseren, wordt deze specifieker. Vaak kun je een conclusie trekken. Zijn het overbezorgde ouders? Is er iets gebeurd wat je eerst moet uitpraten? Is er sprake van agressie of onmacht? Is het beter als je het gesprek samen met iemand anders voert? 

In dit soort situaties kun je de hulp van een collega of schoolleider vragen. Je vraag om ondersteuning wordt vaak meer gewaardeerd dan het verbergen van je onzekerheid. 

Twijfelen aan jezelf is helemaal niet erg, het kan zelfs nuttig zijn, tot het je lam legt en je in de weg staat om naar oplossingen te zoeken. 

Nogmaals: hoe vergroot je je zelfvertrouwen?

Om je zelfvertrouwen te vergroten kun je het volgende doen:

  • Gratis: blijf surfen op het internet en zoek naar tips die je zelf opvolgt.
  • Kleine investering: koop dit boek.
  • Kleine investering: volg een on-line training over het vergroten van je zelfvertrouwen.
  • Grote investering: zoek een coach, die samen met jouw op zoek gaat naar hoe je je zelfvertrouwen kunt vergroten.

Meer lezen:

Wil jij aan de slag met persoonlijke ontwikkeling?

Brein.tv - Albert Sonnevelt
Brein.tv - Albert Sonnevelt

Volg dan de cursussen over persoonlijke groei van Brein.TV

De cursussen worden gegeven door Albert Sonnevelt. Albert is coach van ondernemers en executives. Hij helpt mensen om hun onbenutte potentieel wakker te maken en een mooiere versie van zichzelf te worden.

Het niveau van de cursussen, workshops en e-books ligt hoger dan wat ik gewend ben van andere online trainingen. 

Voor nog geen € 20,00 per maand krijg je toegang tot het totale aanbod en met zijn niet goed geld terug garantie heb je 14 dagen de tijd om te kijken of het wat voor je is.

Meer Zelfvertrouwen

Boek zelfvertrouwen

Bewandel het pad van zelfvertrouwen en laat je onzekerheid achter.

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.