De 5 seconde regel

De 5 Seconde Regel – Mel Robbins

5/5

Wil jij zelfverzekerder, moediger en gelukkiger worden? Niet alleen in je privéleven, maar ook in je werkzame leven? Mel Robbins legt je in De 5 Seconde Regel precies uit hoe je dit kunt bereiken. Dat doet ze aan de hand van wetenschappelijke feiten en fascinerende verhalen uit de geschiedenis, kunst en het bedrijfsleven. Een boek voor iedereen die niet langer smoesjes wil verzinnen en zijn remmingen te lijf wil gaan.

De 5 Seconde Regel wordt in diverse grote bedrijven toegepast om productiviteit, samenwerking en betrokkenheid te vergroten (bron: achterkant boek)

5 seconden om...

Uitstelgedrag staat onze productiviteit in de weg en is daarmee ook nog eens een bron van stress. Mel Robbins komt met een advies om hier korte metten mee te maken. 

Mensen zijn erop ingesteld om zich zo prettig en comfortabel mogelijk te voelen. Binnen deze comfortzone weet je waar je aan toe bent en voel je je veilig. Ontwikkeling vindt plaats buiten je comfortzone, een plek die onze hersenen aanduidt als vermoedelijk gevaarlijk

Je hersenen hebben niet meer dan vijf seconden nodig om met argumenten te komen waarom je niet buiten je comfortzone moet stappen. Als je deze seconden benut om terug te tellen, geef je ruimte aan je innerlijke weten. Je innerlijk weten of de stem van je hart geeft feilloos aan wat je wel of niet moet doen. 

Simpel en effectief

Het boek van Robbins is doorspekt met voorbeelden van mensen die dankzij deze simpele methode belangrijke overwinningen op zichzelf behaalden. De voorbeelden gaan niet altijd over grote overwinningen. Het varieert van een afspraak maken met iemand die je graag wilt leren kennen tot de onzelfzuchtige moed van een mensenrechtenactivist.

Robbins stelt dat we het ons moeilijk maken als we luisteren naar onze angsten. Je wéét dat je een gesprek moet voeren, maar je stelt het telkens uit omdat je ertegenop ziet. Je wéét dat jouw mening belangrijk is, maar je durft het niet te zeggen. Door van 5 naar 1 te tellen, schuif je de angstgedachten naar achteren, terwijl je de signalen op actie zet. Het is belangrijk om achteruit te tellen, gewoon omdat er na het getal één niets (nul) komt. Dit is het moment om in beweging te komen. 

Motivatie is niet zo belangrijk

We zijn groot gebracht met het idee dat we gedreven worden door motivatie. Alleen als je gemotiveerd bent, kom je in actie.

Mel Robbens stelt echter dat je simpelweg een schop onder je kont nodig hebt om in actie te komen. We overschatten de kracht van motivatie, domweg omdat we ook in actie moeten komen als we er geen zin in hebben. Je weet dat je schoon moet maken, maar je stelt het uit omdat je geen zin hebt. Met De 5 Seconde Regel kom je in actie. Wachten tot je gemotiveerd raakt is zinloos. 

Zelfoverwinning

Diverse coachingstechnieken zijn erop gericht om je gedrag te veranderen door je bewust te maken van het feit dat je ook op andere manieren naar een situatie kunt kijken. De 5 Seconde Regel is hierbij een krachtig hulpmiddel. Het schakelt je gedachte namelijk voor vijf tellen uit om plaats te maken voor de stem van je hart. 

Je wéét dat je gezond wilt leven, dus stop je dat lekkere koekje terug in de trommel? 

5-4-3-2-1 en je doet wat het beste voor je is – behalve als je ervoor kiest de stem van je hart te negeren. Een keuze heb je altijd!

Je ontdekt dat je niet het slachtoffer van de verleiding bent, maar de meester over jouw gedachten. Het boeiende is dat een aantal van dit soort zelfoverwinningen je een beter gevoel over jezelf geven.

Uitstelgedrag de baas

Online training: Stop uitstelgedrag

Zoals alle trainingen die ik op deze site aanbeveel, heb ik deze zelf gevolgd. Dankzij de vele vragenlijsten en oefeningen krijg je inzicht in je persoonlijke uitstelgedrag, zodat je hier ook daadwerkelijk iets aan kunt doen veranderen.
Je merkt dat Albert een ervaren coach en psycholoog is. Hij laat je direct praktisch aan de gang gaan, terwijl er ook een degelijke theorie schuilgaat achter de oefeningen. 

Kortom: dit is een training die je niet moet uitstellen als je iets aan je uitstelgedrag wilt doen!

  • Reken definitief af met je frustrerende uitstelgedrag.
  • Transformeer jouw uitstelgedrag naar daadkracht en productiviteit. 
  • Beleef minder angst en meer plezier in je leven. 
  • Je ontvangt 4 modulen die je direct aanzetten tot DOEN.

Ik ben dit boek gaan lezen omdat ik de online training Stop Uitstelgedrag van Albert Sonnevelt heb gevolgd en beoordeeld

Sonnevelt noemt De 5 Seconde Regel een effectief middel tegen uitstelgedrag. Daarnaast geeft hij in zijn cursus nog veel meer tips om uitstelgedrag tegen te gaan. 

Robbins maakt onderscheid tussen je gevoel en je innerlijk weten

Ze stelt dat je in die 5 tellen je hart aan het woord laat door je het volgende af te vragen: “Ben ik bereid mij hieraan te committeren?“. Deze vraag is zoveel zinvoller dan de vraag of het ‘goed voelt’. Je gevoel kan je bedriegen, maar je hart bedriegt je nooit. Bovendien “spant het hele universum samen om de mens te helpen die zijn hart volgt” (Coelho – De alchemist).

Conclusie

De 5 Seconde Regel is niet voor niets een bestseller. Het leest prettig, is doorspekt met voorbeelden en zet je aan tot actie. Ik heb het in één adem uitgelezen en ik ben binnen vijf seconden begonnen met het schrijven van deze beoordeling.

Boekrecensies:

Ik bestel boeken bewust bij Managementboek.nl

Voordelen:

Achteraf betalen mogelijk;

Snelle levering;

Bestellingen boven €20,00 gratis verzonden;

Als er iets niet goed gaat: perfecte en probleemloze klachtenafhandeling.


Gespecialiseerde on-line boekhandel

Door gebruik te maken van deze website stem je in met het cookie-beleid.